۱۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱
کد خبر: ۵۶۶۸۰۸
آیت‌الله سبحانی:

اثبات نبوت منحصر در اعجاز نیست | قرآن کریم معجزه جاودان اسلام است

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که آیین جاودان نیازمند معجزه جاودان است، گفت: معجزه رسول خدا(ص) جاودان و دائمی است و با گذشت زمان علاوه بر آن که کهنه نمی‌شود، بلکه بشر روز به روز بر اهمیت آن پی خواهد برد.
ضبط برنامه های تلویزیونی حضرت آیت الله سبحانی ویژه ماه مبارک رمضان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید، در ویژه برنامه معارفی ماه مبارک رمضان که از شبکه دوم سیما پخش شد، بیان داشت: حیات پیامبر اکرم(ص) اقیانوس عظیمی است که ما تنها میتوانیم گوشهای از آن را یادآور شویم.

حضرت آیت‌الله سبحانی اظهار داشت: جهانی بودن و خاتم بودن آیین اسلام یکی از ویژگیهای منحصر به فرد رسول خدا(ص) بود که در روز گذشته بیان شد، از این رو به یکی دیگر از خصوصیتهای آن حضرت میپردازیم که معجزهای جاودانه است.

وی ابراز داشت: همه انبیای الهی دارای مجعزه بودهاند. هنگامی که فردی ادعا میکند خداوند متعال او را برای ارشاد مردم انتخاب کرده است، کاری را برای اثبات ادعای خود انجام میدهد که به آن معجزه میگویند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با بیان این که اثبات نبوت منحصر در اعجاز نیست، تصریح کرد: از طریق علم کلام نیز میتوان نبوت انبیا را اثبات کرد که نیاز به دانش و تخصص دارد. بنابراین شیوه‌های متعددی برای اثبات نبوت انبیا وجود دارد که یکی معجزه یکی از آن راه‌ها است.

وی عنوان کرد: تصریح نبی سابق بر نبوت نبی لاحق یکی از راههای اثبات نبوت است. حضرت عیسی در دوران حیات خود به مردم مژده داده بود که در آینده پیغمبری با نام احمد خواهد آمد.

حضرت آیت‌الله سبحانی معجزه را یک راه عمومی و ملموس برای شناخت نبی از طریق آحاد جامعه معرفی و تصریح کرد:  معجزه حضرت موسی عصا و ید بیضاء(دست تابان) بود و معجزه حضرت مسیح نیز احیای اموات و شِفای بیماران به شمار میآمد.

وی افزود: پیامبر اکرم(ص) معجزات متعددی داشت اما مهمترین آنها قرآن کریم بود. به همین جهت است که قرآن کریم در آیه 88 سوره مبارکه اسراء میفرماید «اگر جن و انس متّفق شوند که مانند این قرآن کتابی بیاورند هرگز نتوانند مثل آن آورند هر چند همه پشتیبان یکدیگر باشند».

این مرجع تقلید با اشاره با دلایل اختلاف ماهیت در معجزات انبیای الهی، اظهار داشت: در روایات متعددی از اهل بیت(ع) وجود دارد که معجزه هر یک از انبیا بر اساس فن رایج زمان خود بود و علمای بسیاری نیز به این مسأله تأکید دارند.

وی اضافه کرد: در زمان حضرت موسی مسأله سحر بسیار مطرح بود و در زمان حضرت مسیح طبابت و پزشکی رواج داشت و در عصر پیامبر اکرم(ص) نیز فصاحت، بلاغت، خطابه و شعر و بیان مسأله بسیار مهمی بود، به همین علت معجزه پیامبر اکرم(ص) قرآن کریم شد تا استادان فن اعتراف کنند که توان تهیه کتابی همچون قرآن را ندارند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با بیان این که آیین جاودان نیازمند معجزه جاودان است، ابراز داشت: معجزههای انبیای دیگر منحصر به زمان خود است، بنابراین چنین معجزهای برای مردم قرن بیست و یکم ملموس نخواهد بود. ولی معجزه رسول خدا(ص) جاودان و دائمی است و با گذشت زمان علاوه بر آن که کهنه نمیشود، بلکه بشر روز به روز بر اهمیت آن پی خواهد برد.

وی با تأکید بر این که معجزه پیامبر اکرم(ص) منحصر در قرآن کریم نیست، عنوان کرد: شقالقمر و معراج معجزات دیگر پیامبر اکرم(ص) به شمار میآیند اما مهمترین معجزه جاودانه آن حضرت قرآن کریم است.

استاد برجسته  درس خارج حوزه علمیه  قم گفت: قرآن کریم مانند طبیعت است. هر نظریه‌ای که در مورد طبیعت بیان می‌شود، نظریه دیگر را تکمیل می‌کند. از این رو بشر هرچه در طبیعت واکاوی کند، باز هم مسائلی باقی میماند که نیازمند به تحقیق و بررسی خواهد بود.

وی با تأکید بر این که قرآن کریم فعل خداوند بوده و نهایت ناپذیر است، تصریح کرد: با گذشت بیش از 14 قرن از تحقیق بشر در مورد آیات کلام الله مجید، باز هم فضای بسیاری برای تحقیق و مطالعه بشر در مورد قرآن کریم وجود دارد./878/پ۲۰۲/ق

ارسال نظرات